Presuda 05 0 U 001233 24 U
BOSNA I HERCEGOVINA
FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE
BOSANSKO-PODRINJSKI KANTON GORAŽDE
KANTONALNI SUD U GORAŽDU
Broj: 05 0 U 001233 24 U
Goražde, 07.11.2024. godine
Kantonalni sud u Goraždu, sudija
Bičo Edin, u upravnom sporu po tužbi tužioca Federacija Bosne i Hercegovine,
zastupana po Federalnom pravobranilaštvu, ul. Alipašina 6/IV, Sarajevo, protiv
tužene Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove Sarajevo, ul. Hamdije
Kreševljakovića 96, Sarajevo, radi poništenja rješenja broj: 07-27-2-1364/24,
od 15.08.2024. godine, u predmetu potpune eksproprijacije nekretnine, dana 07.11.2024.
godine, donio je:
P R E S U D
U
Tužba
tužioca se odbija kao neosnovana.
Obrazloženje
Tužilac je podnio tužbu protiv
rješenja Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove Sarajevo broj:
07-27-2-1364/24, od 15.08.2024. godine, zbog nepotpuno utvrđenog činjeničnog
stanja i povrede odredaba materijalnog prava, sa prijedlogom da se poništi navedeno
rješenje, kao i prvostepeno rješenje Službe za geodetske, imovinsko-pravne
poslove i katastar nekretnina grada Goražde broj: 07-1-27-10-1954-26/22, od 19.06.2024.
godine, utvrdi da je Federacija BiH vlasnik nekretnina koje se eksproprišu i da
istoj pripadne naknada za nekretninu i naknada za procijenjenu drvnu masu i za
podizanje šumskih nasada ili da se pobijana rješenja ukinu i predmet vrati na
ponovno rješavanje.
Tužilac u tužbi osporava zakonitost
donesenog rješenja ukazujući da su prvostepeni i drugostepeni upravni organ
pogrešno utvrdili činjenično stanje, odnosno da je zemljište koje je predmet
eksproprijacije vlasništvo Bosne i Hercegovine, pozivajući se samo na presude
Ustavnog suda BiH broj: U-1/21, od 13.07.2021. godine i U-4/21, od 23.09.2021.
godine, odnosno Zakon o izmjeni i dopuni Zakona o zabrani raspolaganja državnom
imovinom, bez obzira na stanje koje je upisano u zemljišnoj knjizi. Smatra ja
je odluka protivna stavovima sudske prakse u parničnim predmetima u kojima je
tužilac pasivno legitimisan po tužbama za utvrđivanje prava vlasništva na
šumskom zemljištu. Smatra da pobijani akti sadrže razloge koji sprečavaju
njihovu ocjenu u skladu sa članom 12. stav 1. tačka 1. Zakona o upravnim
sporovima, kao i da su upravni organi pogrešno utvrdili činjenično stanje jer
su pogrešno primijenili odredbe Zakona o privremenoj zabrani raspolaganja državnom
imovinom BiH (Službeni glasnik BiH, broj: 18/05, 29/06, 85/06, 41/07, 58/08 i
22/22), Zakona o stvarnim pravima, Zakona o šumama F BiH i Uredbe o šumama F BiH,
Zakona o eksproprijaciji i Zakona o upravnom postupku. Ističe da je u
zemljišnoj knjizi, u ZK ulošku broj 95,
KO ¸... i ZK ulošku broj 111, KO ..., kao vlasnik nekretnina koje se
eksproprišu upisana BiH-F BiH, Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede
Sarajevo, sa adresom Bosna i Hercegovina, Federacija BiH, ul. Hamdije Čemerlića
2, iz čega jasno proizlazi da je vlasnik nekretnina Federacija BiH jer država
Bosna i Hercegovina nema ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva,
te da je navedena adresa Vlade Federacije BiH.
Smatra da je tuženi pogrešno
raspravio žalbeni prigovor da se osporavanje upisa u zemljišnoj knjizi, odnosno osporavanje prava vlasništva,
ne može rješavati u upravnom postupku, obzirom da isto ne može biti predmet
upravnog postupka, niti u skladu sa članom 27. stav 3. Zakona o
eksproprijaciji, a u vezi sa članom 147. Zakona o upravnom postupku. Smatra da
isti može biti samo predmet postupka pred redovnim sudovima u parničnom
postupku, pri čemu se poziva na presudu Vrhovnog suda F BiH broj: 06 0 U 007660
15 Uvp, od 20.09.2018. godine. Smatra da je država Bosna i Hercegovina, ukoliko
je polagala određena prava na predmetnim nekretninama bila dužna da pokrene
postupak za upis prava na njima, a u skladu sa odredbama člana 360. i 361.
Zakona o stvarnim pravima, pri čemu ukazuje da se stanje koje je upisano u
zemljišnim knjigama smatra tačnim, a na osnovu odredaba iz člana 9. Zakona o
zemljišnim knjigama. Ukazuje da je tužilac bio pasivno legitimisan u postupku
pred redovnim sudovima u parničnim predmetima po osnovu utvrđivanja vlasništva
na šumskom zemljištu, pri čemu ukazuje i na odluku Ustavnog suda BiH broj: AP-432/20,
od 08.09.2021. godine, a na osnovu upisa koji je izvršen u katastru, zbog čega
zaključuje da je Federacija BiH vlasnik eksproprisanih nekretnina i de jure i
de fakto, te da su upravni organi nezakonito utvrdili vlasništvo u korist Bosne
i Hercegovine. Smatra da je odluka donesena paušalnim pozivanjem na odluku
Ustavnog suda BiH broj: 4/21, od 27.09.2021. godine i Zakon o zabrani
raspolaganja državnom imovinom, odnosno bez navođenja valjanog osnova iz kojeg
proizlazi da je Bosna i Hercegovina stekla pravo vlasništva u smislu člana 23.
Zakona o stvarnim pravima. Pored navedenog, tužilac ističe da mu pripada
naknada za eksproprisane nekretnine i naknada za procijenjenu drvnu masu i za
podizanje novih šumskih zasada.
Tuženi u odgovoru na tužbu navodi da
su tužbeni navodi tužioca neosnovani, da tuženi ostaje kod svih navoda iz
rješenja, zbog čega predlaže da sud tužbu odbije kao neosnovanu.
Ispitujući osporeno rješenje u
granicama razloga i zahtjeva iz tužbe, u smislu člana 34. Zakona o upravnim
sporovima odlučeno je kao u izreci a razlozi su slijedeći:
Tužba nije osnovana.
Osporenim rješenjem Federalne uprave
za geodetske i imovinsko-pravne poslove Sarajevo broj: 07-27-2-1364/24, od
15.08.2024. godine, odbijena je žalba tužioca na rješenje Službe za geodetske,
imovinsko-pravne poslove i katastar nekretnina grada Goražde broj:
07-1-27-10-1954-26/22, od 19.06.2024. godine, kojim je odlučeno da se usvaja
prijedlog JP Autoceste F BiH d.o.o. Mostar, te da se u svrhu izgradnje brze
ceste Prača - Goražde, koja se gradi u cilju povezivanja Sarajeva i Goražda,
potpuno eksproprišu nekretnine koje su upisane u ZK uložak broj 95 KO ... i ZK
uložak broj 111 KO ... . Nadalje, odlučeno je da stvarni vlasnik predmetnih
nekretnina Bosna i Hercegovina, te da stvarnom vlasniku ne pripada naknada za
eksproprisane nekretnine u skladu sa Zakonom o eksproprijaciji, obavezana je
BiH da eksproprisane nekretnine preda u posjed korisniku eksproprijacije sa
danom pravosnažnosti rješenja, te je obavezan ZK ured Općinskog suda u Goraždu,
kao i Služba za geodetske, imovinsko-pravne poslove i katastar nekretnina grada
Goražde da izvrše uknjižbu prava vlasništva u korist Federacije BiH sa dijelom
1/1, uz istovremeno izvrši brisanje ranije izvršenih upisa na ekrsproprisanom
zemljištu. Određeno je da će se troškovi eksproprijacije odrediti posebnim
zaključkom.
Tužilac je žalbom prvostepeno
rješenje pobijao iz svih žalbenih razloga, ističući da je prvostepeni organ
pogrešno utvrdio činjenično stanje koje se odnosi na vlasništvo eksproprisanih
nekretnina, na isti način kako to iznosi i u tužbi. Nadalje, rješenje je
pobijano i zbog odluke o pravu na naknadu za eksproprisano zemljište,
smatrajući da je vlasnik nekretnina Federacija BiH, a ne Bosna i Hercegovina,
te da mu pripada pravo na naknadu za eksproprisane nekretnine, kao i
procijenjenu drvnu masu i za podizanje novih šumskih zasada.
Tuženi je prilikom odlučivanja o
žalbi tužioca utvrdio da je prvostepeni organ prije donošenja odluke održao usmenu
raspravu dana 29.05.2024. godine i 18.06.2024. godine, da je proveo uviđaj na
licu mjesta uz prisustvo vještaka geodetske struke, da je nakon identifikacije
predmetnih nekretnina utvrđeno da se radi o zemljištu koje je po svojoj kulturi
šuma, nakon čega je utvrdio da je stvarni vlasnik nekretnina država Bosna i
Hercegovine. Tuženi je našao da je u prvostepenom postupku ispravno utvrđeno da
je korisnik eksproprijacije podnio sve potrebne dokaze iz člana 24. Zakona o
eksproprijaciji, da je Vlada Federacije BiH donijela Odluku broj: 1601/22, od
17.11.2022. godine, kojom se utvrđuje javni interes za izgradnju brze ceste, te
da je u skladu sa članom 27. stav 3. Zakona o eksproprijaciji raspravio
prethodno pitanje vlasništva na nekretninama. Prvostepeni organ je svoju odluku
zasnovao na provedenim dokazima, pri čemu se pozvao na odluku Ustavnog suda BiH
broj: 1/11, od 13.07.2021. godine i odluku broj: U-4721, od 23.09.2021. godine,
nalazeći da su nekretnine koje su predmet eksproprijacije šumsko zemljište, odnosno
da je vlasnik navedenih nekretnina država Bosna i Hercegovine. Tuženi se
dodatno pozvao na činjenicu da su Zakon o šumama i Uredba o šumama F BiH
stavljeni van snage odlukom Ustavnog suda Federacije BiH broj: 26/08, od
14.04.2009. godine, odnosno U-228/10, od 23.03.2011. godine, zbog čega je
primijenio Uredbu sa zakonskom snagom o šumama Republike Bosne i Hercegovine, a
po kojoj su šume i šumsko zemljište državno vlasništvo Bosne i Hercegovine, te
je na istim zabranjeno sticanje prava vlasništva. Nadalje, tuženi se pozvao i
na Zakon o šumama Bosansko-podrinjskog kantona Goražde, koji je donesen 2013.
godine, kojim je također propisana zabrana sticanja prava vlasništva na šumskom
zemljištu.
Tuženi je odbio žalbeni navod
vlasnika nekretnine koji se odnosio na primjenu Zakona o privremenoj zabrani
raspolaganja državnom imovnom ukazujući da se u konkretnom slučaju ne radi o
raspolaganju imovinom već o rješavanju imovinsko-pravnih odnosa na zemljištu u
svrhu građenja brze ceste od javnog interesa, nakon čega nekretnina ostaje u
državnom vlasništvu, odnosno vlasništvo Federacije BiH, u čije ime se traži
eksproprijacija, a u skladu sa Zakonom o cestama. Tuženi nalazi da će
provođenjem eksproprijacije zemljište samo promijeniti namjenu a u skladu sa
postojećom regulativom koja dozvoljava građenje na šumskom zemljištu, što
uključuje i brzu cestu koja je predviđena prostorno-planskom dokumentacijom,
zbog čega je našao da je prijedlog korisnika eksproprijacije osnovan, a na
osnovu člana 28. Zakona o eksproprijaciji.
Tuženi je odbio žalbu tužioca, kao i
žalbu Pravobranilaštva BiH, u vezi sa pravom na naknadu za eksproprisano
zemljište ukazujući na odredbu iz člana 12. Zakona o eksproprijaciji, kojom se
sve administrativno-teritorijalne cjeline, kao i sa njima povezani javno-pravni
subjekti, javna preduzeća i ustanove, izuzimaju od prava na naknadu za
eksproprisano zemljište u cilju ubrzavanja procesa važnih za izgradnju
saobraćajne infrastrukture, odnosno izbjegavanja prelijevanja javnih sredstava
i fondova sa jednog na drugi nivo vlasti, pri čemu se pozvao i na odredbe iz
člana 40. Zakona o cestama, kao i presudu Vrhovnog suda Federacije BiH broj: 06
0 U 017087 23 Uvp, od 07.12.2023. godine. Tuženi je ukazao da je odredbama iz
člana 27. stav 2. Zakona o eksproprijaciji propisano da će prilikom rješavanja
u postupku eksproprijacije prvostepeni organ saslušati vlasnika nekretnina o
činjenicama u vezi sa eksproprijacijom, odnosno da će raspraviti o pravu
vlasništva kao prethodnom pitanju u skladu sa odredbama iz stava 3. istog
člana. Tuženi je našao da se radi o postupku koji je hitne prirode obzirom da
se radi o zaštiti javnog interesa, da utvrđeno stanje, u skladu sa odredbama
člana 142. stav 2. Zakona o upravnom postupku, ima pravno dejstvo samo u
konkretnom upravnom predmetu zbog čega smatra da u konkretnom slučaju nije
meritorno riješeno, zbog čega tužilac ima mogućnost, da u slučaju pokretanja
postupka i donošenja drugačije konačnu odluku od strane suda, podnese zahtjev
za obnovu postupka eksproprijacije, pozivajući se na odluku Vrhovnog suda
Federacije BiH broj: 07 0 019158 24 Uvp, od 04.04.2024. godine. Tuženi nalazi
da u takvoj situaciji ne bi ni trebalo pokretati postupak eksproprijacije,
obzirom da bi i vlasnik nekretnina i korisnik bila Federacija BiH. Stoga je
tuženi odbio žalbu, a na osnovu odredaba iz člana 237. stav 1. Zakona o
upravnom postupku.
Neosnovan je tužbeni navod tužioca
da pobijano rješenje sadrži takve nedostatke koji sprečavaju njegovu zakonitost
ili nedostatke koji ga čine ništavim, odnosno da je istim počinjena povreda iz
člana 12. stav 1. tačka 1. Zakona o upravnim sporovima (Službene novine F BiH,
broj: 9/05). Naime, iz pobijanog rješenja proizlazi da su u prvostepenom
postupku, a kasnije i u postupku po žalbi, pravilo i potpuno utvrđene sve
činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje rješenja, te da je na
ispravno utvrđeno činjenično stanje pravilno primijenjeno materijalno pravo,
pri čemu obrazloženje rješenja sadrži razloge o odlučnim činjenicama na osnovu
kojih je ista donesena.
Prije svega, ovaj sud ukazuje da se
tužbom traži da se utvrdi da je Federacija BiH vlasnik nekretnina koje su
predmet eksproprijacije, te da se nakon toga ponovo utvrdi da je Federacija BiH
korisnik eksproprisanih nekretnina, a koje se i po odluci upravnog organa imaju
upisati kao vlasništvo Federacije BiH. Stoga se postavlja pitanje kakav je
pravni interes Federacije BiH da pobija rješenje o eksproprijaciji, odnosno ko
bi bio obavezan platiti naknadu za eksproprisanu nekretninu koju potražuje
tužilac u ovom postupku, u slučaju i da se utvrdi da je Federacija BiH vlasnik
eksproprisanih nekretnina.
Ovaj sud ukazuje da se tužilac
potpuno neosnovano poziva na primjenu Zakona o šumama F BiH, obzirom da je isti
stavljen van snage odlukom Ustavnog suda Federacije BiH broj: 26/08, od
14.04.2009. godine, odnosno Uredbe o šumama F BiH koja je također stavljana van
snage odlukom Ustavnog suda F BiH broj: U-228/10, od 23.03.2011. godine, kako
je to ispravno naveo tuženi u pobijanom rješenju.
Neosnovan je tužbeni navod da su
upravni organi pogrešno utvrdili činjenično stanje prilikom utvrđivanja
vlasništva na nekretninama u smislu provođenja zahtjeva za eksproprijaciju.
Naime, nesporno je da je u ZK ulošcima broj 95, KO ... i 111, KO ..., kao vlasnik nekretnina koje su po svojoj
kulturi šuma, a koje su predmet eksproprijacije, upisana Federacija BiH, kao i da je upis izvršen u postupku
uspostavljanja ZK uloška 2019. i 2020. godine. Ipak, ovaj sud ukazuje da je
Odlukama Ustavnog suda BiH broj: U-1/11, U-8/19, U-9/19, U-16/20, U-4-21 i
U-10/22 zauzet stav da je pitanje državne imovine u isključivoj nadležnosti
države Bosne i Hercegovine i njenih tijela vlasti, kao i da entiteti nemaju
pravo raspolaganja državnom imovinom. Odlukom Ustavnog suda BiH broj: U-3/24,
od 11.07.2024. godine, utvrđeno je da
Odluka o promjeni namjene šumskog zemljišta i privremenom korištenju šumskog
zemljišta u druge namjene Vlade Federacije BiH nije u skladu sa članom I/1,
I/2. i VI/5. Ustava Bosne i Hercegovine, te da je ista ništava i prestaje da
važi obzirom da Vlada Federacije BiH nije bila nadležna da reguliše način
promjene namjene šuma i šumskog zemljišta i privremenim korištenju šumskog
zemljišta u druge svrhe jer je to u isključivoj nadležnosti institucija BiH. Odredbama člana 1. Zakona o privremenoj
zabrani raspolaganja državnom imovinom Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik
BiH, broj:18/05, 29/06, 85/06, 32/07, 41/07, 74/07, 99/07, 58/08, 22/22 i 28/22)
propisano je da se istim zabranjuje raspolaganje državnom imovinom pod kojem
se, između ostalog, podrazumijevaju rijeke, šume i šumsko zemljište, za koje je
Ustavni sud Bosne i Hercegovine utvrdio da predstavljaju državnu imovinu u
svojim odlukama u predmetima broj: U-9/19 i U-4/21. Odredbama člana 2. stav 2.
navedenog zakona propisano je da je ništava svaka odluka, akt, ugovor ili bilo
koji drugi pravni instrument kojim se raspolaže imovinom iz člana 1. istog
zakona suprotno odredbama istog.
Iz navedenog jasno proizlazi da su
sve odluke Ustavnog suda BiH usmjerene na činjenicu da se šume i šumsko
zemljište nalaze u vlasništvu Bosne i Hercegovine bez obzira na to kakav je
upis vlasništva u zemljišnim knjigama, posebno ako se uzme u obzir da je upis
po novom premjeru izvršen u postupku uspostavljanja zemljišne knjige u periodu
od 2019. do 2020. godine, odnosno u periodu kada je Zakon o šumama F BiH stavljen
van snage, pa se po navedenom osnovu šumsko zemljište nije ni moglo upisati kao
vlasništvo Federacije BiH. Nadalje, kako su upravni organi o pitanju vlasništva
riješili samo kao prethodnom pitanju u postupku eksproprijacije, to su ispravno
primijenili odredbe člana 27. stav 3. Zakona o eksproprijaciji (Službene novine F BiH, broj: 70/07, 36/10, 25/12, 8/15 –
Odluka US i 34/16). Naime, upravni organ je ovlašten da u postupku
eksproprijacije raspravi pitanje prava vlasništva kao prethodno pitanje,
ukoliko postoji neslaganje između zemljišnoknjižnog i faktičkog stanja, a što
je u konkretnom slučaju postojalo, obzirom da je Federacija BiH upisana kao
vlasnik u zemljišnoj knjizi, dok je zakonska presumpcija da su nekretnine koje
su po svojoj kulturi šume i šumsko zemljište vlasništvo države Bosne i
Hercegovine. Kako su upravni organi odluku o pravu vlasništva na nekretninama
koje su predmet eksproprijacije donijeli u skladu sa odlukama Ustavnog suda
BiH, odnosno Zakona o privremenoj zabrani raspolaganja državnom imovinom, to je
neosnovan tužbeni navod da su pogrešno utvrdili pravo vlasništva na
eksproprisanim nekretninama u korist Bosne i Hercegovine, pri čemu ista i nije
tužbom osporavala odluku upravnih organa, čime se saglasila sa provođenjem
eksproprijacije koja je neosporno izvršena u javnom interesu. Naime, imajući u
vidu odredbu iz člana 2. Zakona o privremenoj zabrani raspolaganja državnom
imovinom proizlazi da je ništav upis vlasništva koji je izvršen u zemljišnim
knjigama u postupku uspostavljanja zemljišnoknjižnog uloška, a kojim je
Federacija BiH upisana kao vlasnica zemljišta koje je po svojoj kulturi šuma,
obzirom da se isti ima smatrati raspolaganjem državnom imovinom koja se upisom
prenijela sa države na Federaciju BiH.
Neosnovano se tužbom ukazuje na sudsku praksu u
kojoj je Federacija BiH bila tužena u postupcima u kojima je utvrđivano da je
izvršen pogrešan upis šuma i šumskog zemljišta u korist Federacije, obzirom da
se iste odnose na promjenu prava vlasništva privatnog zemljišta u korist
Federacije, a do kojeg je došlo upravo u postupcima izlaganja podataka o
nekretninama, odnosno uspostavljanja zemljišne knjige. Kako je upis izvršen u
korist Federacije BiH, to je i pasivna legitimacija u takvim predmetima bila na
strani iste, a ne na strani Bosne i Hercegovine, obzirom da se radilo o
predmetima utvrđivanja prava vlasništva na osnovu nepravilno izvršenih upisa u
zemljišne knjige, koji se ne smatraju raspolaganjem državnom imovinom, a ne o
postupcima sticanja prava vlasništva na državnom zemljištu.
Neosnovano se tužbom ukazuje da tužilac ima
pravo na naknadu za eksproprisano zemljište, naknadu za procijenjenu drvnu masu
i za podizanje novih šumskih zasada, obzirom da nije dokazano da je stvarni
vlasnik eksproprisanog zemljišta. Naime, Federacija BiH ne bi imala pravo na
naknadu za eksproprisano zemljište sve i da je utvrđeno da je vlasnik
eksproprisanog zemljišta, obzirom da je odredbama člana 12. stav 2. Zakona o
eksproprijaciji propisano je da kada se radi izvođenja radova,
građenja, rekonstrukcije ili održavanja autoceste, brze ceste, magistralne,
regionalne ili lokalne ceste, ekspropriše nekretnina u vlasništvu Federacije BiH,
kantona, grada, općine, javnih preduzeća ili javnih ustanova, ne plaća se
naknada za eksproprisanu nekretninu. Kako je rješenjem upravnih organa utvrđeno
da se eksproprijacija provodi radi izgradnje brze ceste Prača - Goražde, za
koju je Odlukom Vlade Federacije BiH
broj: 1601/22, od 17.11.2022. godine utvrđeno da je od javnog interesa,
to proizlazi da je tužena osnovano donijela odluku kojom se naknada za
eksproprijaciju neće plaćati, a protiv koje vlasnik nekretnine nije ni uložio
tužbu. Suprotno navodima tužbe, u situaciji u kojoj bi postojala obaveza
plaćanja naknade za eksproprisano zemljište istu bi imala Federacija BiH, a u
skladu sa odredbama iz člana 51. i 52. Zakona o eksproprijaciji, obzirom da je
rješenjem tužene utvrđeno da se eksproprijacija provodi u korist Federacije
BiH, odnosno naloženo da se kao vlasnik eksproprisanih nekretnina upiše
Federacija BiH.
Iz navedenog proizlazi da je
činjenično stanje ispravno utvrđeno, te da je na isto ispravno primijenjeno
materijalno pravo iz kojeg proizlazi da je rješenjem o eksproprijaciji izuzeto
šumsko zemljište koje je u vlasništvu države Bosne i Hercegovine, koje je
preneseno u vlasništvo Federacije BiH, a radi ostvarivanja javnog interesa kroz
izgradnju brze ceste Prača – Goražde, da ne postoji obaveza plaćanja naknade za
eksproprijaciju jer se radi o zemljištu koje je u vlasništvu države kao javno
dobro, zbog čega je tužbeni zahtjev tužioca odbijen kao neosnovan.
Ovaj sud je odlučio kao u izreci presude u skladu sa odredbom člana 36.
stav 1. i 2. Zakona o upravim sporovima (Službene
novine F BiH, broj: 9/05).
SUDIJA
Bičo Edin, s.r.